‘Het is maatwerk, niet one size fits all’

Marc Jan van de Linde is ondernemer. Hij vertelt hoe hij als ondernemer aankijkt tegen de warmtetransitie in Meppel.

“Natuurlijk kijk je altijd vooruit. Maar in hoeverre kún je vooruitkijken? Twintig jaar geleden plaatsten wij een pand in de tijdsgeest van toen. Tegelijk moet je ook uitkijken dat je niet altijd op de nieuwste ontwikkelingen blijft wachten. Dan loop je altijd achter de feiten aan”. Marc Jan van der Linde is directeur van Toyota-dealer Van der Linde Meppel op bedrijventerrein Blankenstein.

Marc Jan is de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf, waarvan de oorsprong ligt in 1967. Sinds 2014 draagt Van der Linde Meppel het certificaat Erkend Duurzaam. Toyota is het eerste, én al jaren, het meest duurzame automerk op de markt. “Wij hebben duurzaamheid in onze gehele bedrijfsvoering verweven en voeren continue verbeteringen door,” vertelt Marc Jan.

Hoed en rand
“Je bent als ondernemer fanatiek met je business bezig en dit is niet een onderwerp waar je dagelijks aan denkt”, legt Marc Jan uit. “Het werd duidelijker na de eerste bijeenkomst”. Op 25 mei organiseerde gemeente Meppel online een interactieve informatieavond voor Blankenstein over de warmtetransitie. “Nu de gemeente een standpunt inneemt en ambieert om in 2040 CO₂-neutraal te zijn, maakt je dat wel een stuk bewuster”.

A-label
“We hebben met elkaar een missie om netjes met deze aardbol om te gaan. En met het verdrag van Kyoto zijn daar voor 2050 afspraken over gemaakt. Maar als ondernemer kijk je natuurlijk wel naar je eigen portemonnee: is die investering ook rendabel en op welke termijn wil ik die investering dan doen? Vinden onze klanten het een meerwaarde dat hun Toyota-dealer daar op die manier mee omgaat?” Het twintig jaar oude pand van de Toyota-dealer heeft A-label en voldoet aan de huidige gestelde groene eisen. Ondertussen houden we oog voor de ontwikkeling van nieuwe technieken. Want de vraag is: willen we überhaupt van het aardgas af?”

Kip of ei
Marc Jan volgt die ontwikkelingen vanuit de automotive. “Toyota is een voorstander van waterstof. Wij hebben al een aantal jaar de Toyota Mirai op waterstof. Het nadeel is dat het netwerk er nog niet is, het is een beetje het kip-of-ei-verhaal. De gedachte uit Japan dat waterstof interessant is voor auto’s, en mogelijk ook voor huishoudens, maakt dat ik me afvraag of het verstandig is om een soort ‘eenspoorbeleid’ te volgen. Als er in de toekomst misschien alternatieven komen waar nu al oog voor is, moeten we dan wel volledig van het gas af en daarmee ook het netwerk afsluiten?”

Op de kaart
Van alle auto’s op de markt is op dit moment circa 4% elektrisch. “In mijn optiek gaat er een verschuiving plaatsvinden naar waterstof voor grotere en zwaardere auto’s, vrachtauto’s, maar ook auto’s waarmee je bijvoorbeeld op vakantie gaat. Kleinere voertuigen in grootstedelijk gebied worden elektrisch. Dat voedt mij met de gedachte om niet helemaal van het gas af te gaan. Moeten wij niet naar een twee- of driesporenbeleid?

Maatwerk
“Ik vind het mooi dat de gemeente ambitieus is en haar inwoners en ondernemers voorhoudt om beter met het milieu om te gaan. Ik denk dat je dat hand in hand moet doen. Als je voorop wil lopen, kan dat inhouden dat pandeigenaren eerder stappen moeten nemen dan ze anders misschien zouden doen. Het is maatwerk en niet ‘one size fits all’.

Advies
Op de vraag of een CO₂-neutraal Meppel in 2040 daarmee haalbaar is, antwoord Marc Jan: “Als je er als gemeente voor kiest om alles naar voren te halen, én je wil iedereen meekrijgen om die gezamenlijke weg in te slaan, dan moet je zeker de nieuwe technieken blijven ontdekken. En je moet kijken of bestaande technieken niet voor de nieuwe gebruikt kunnen worden. Dus mijn advies is: doe jezelf niet tekort door jezelf nu al van het netwerk af te sluiten waar in de toekomst iets doorheen kan vloeien waarvan men nu al zegt, ‘dat kan ook wel eens wat worden!’.”

Foto Daan Prest