Blikjes van Red Bull opnieuw nr1 in zwerfafval

World Cleanup Day 2020 in cijfers. Voor het tweede jaar op rij staan de blikjes van Red Bull met stip op nummer 1 van producenten van wie de producten het meest bijdragen aan zwerfafval. Marlboro staat op nummer 2. Heineken is gezakt van de tweede naar de vierde plaats en Mc Donald’s staat opnieuw op een beschamende derde plek. De overduidelijke ‘winnaar’ dit jaar is de sigarettenpeuk, die steeg van de zesde naar de eerste plaats.

Al deze en verder in dit bericht genoemde cijfers zijn gebaseerd op de gevonden én met een speciale app geregistreerde afvalitems van 16-19 september (van de speciale scholendag afgelopen woensdag tot en met World Cleanup Day gisteren).World Cleanup Day – de grootste opruimactie ter wereld – is ook in Nederland een snel groeiende beweging. Gisteren zijn 39.324 geregistreerde deelnemers, verdeeld over 2517 verschillende acties op pad gegaan om zwerfafval op te ruimen. Ook in Meppel werd er zwerfafval geruimd.

Foto nudrenthe.nl