EU-debat zorgt voor leerzame middag in Meppel

Amendementen. Moties. Strakke debatten en meningsverschillen over de grote thema’s: op CSG Dingstede in Meppel waande je je vrijdag even in Brussel. De leerlingen bootsten tijdens Model European Parliament (MEP) drie dagen lang debatten van de Europese Unie na. Dat klinkt stoffig, dat was het niet. Bij de leerlingen leek een oneindig vuur te branden.

De microfoon kraakt. “Mevrouw de voorzitter..”, klinkt er. “Volgende vraag”, briest de voorzitter terug. Die voorzitter heet Julia Rutten en zij houdt de spelregels strak. Je spreekt haar aan met ‘voorzitter’. Daar hoort geen meneer of mevrouw voor. “Dat klinkt pieterpeuterig”, vertelt Rutten na afloop. Maar zo hoort het nu eenmaal.”

Deze week leren leerlingen op veel scholen in Nederland, waaronder zes Drentse, hoe de EU besluiten maakt door het zelf te doen. Zelf onderwerpen voorbereiden, argumenten bedenken en met elkaar in debat tot je een meerderheid vindt voor jouw idee. “En je leert alleen hoe politiek in het echt werkt door het heel precies na te doen”, vervolgt Rutten. “Dat maakt het extra spannend, maar na een tijdje kwam ik echt in mijn rol.”

Teugels stak
Zelfs leraren ontkomen niet aan Ruttens felheid. Halverwege het debat komt een docent naar het spreekgestoelte. De docent Engels legt zijn papier neer en schraapt zijn stem. “Meneer”, klinkt het vanuit voorzitter Rutten. “Wilt u wel uw mondkapje dragen als u zich verplaatst?”. Gegniffel klinkt in de zaal, de docent kijkt even vertwijfeld en het blijft even stil. “U kunt nu beginnen”, sommeert Rutten.

“Het is enorm leerzaam om dit te mogen doen”, vervolgt de voorzitter achteraf. “Je ontwikkelt bijvoorbeeld spreekvaardigheid. Als voorzitter moet ik goed opletten hoe je spreekt tegen de anderen. Je leert ook hoe je moet speechen en wat bij een speech schrijven komt kijken.”
Vuur in leerlingen
Ook haar zelfvertrouwen kreeg een enorme boost. “Je leert al doende hoe je voor jezelf opkomt, anders verdwijn je in het debatgeweld”, lacht ze. “Ik denk dat je hierdoor sterker in je schoenen gaat staan. Het is een belevenis om hier de baas te zijn en dat maakt je sterker.”

Niet alleen Rutten is enthousiast. Het leek vrijdag erg aanstekelijk te werken. Als Rutten nog ruimte heeft voor één laatste vraag over de coronacrisis gaan veertig (!) handen de lucht in. “Het is op school een verplicht onderdeel”, vertelt Rutten. “Naar mate je bezig bent ontvlamt er een vuur in iedereen. Soms is het echt lastig om te kiezen wie de beurt krijgt, met zoveel handen in de lucht. Daar hebben we al een boze deelnemer over gehad. Iemand vond dat hij te weinig de beurt kreeg en diende toen een point of order in. Maar die is daar niet voor bedoelt, dus daar ben ik meteen overheen gestapt. Je moet de regels volgen he?”
Totaal ongeïnteresseerd
Hoe het spektakel iemands leven kan veranderen blijkt bij Naut de Vroome. Hij deed vorig jaar mee en is ook dit jaar actief in het ‘oefendebat’. “Ik had mezelf namelijk nooit aangemeld voor MEP, maar het is een verplicht vak dus ik moest wel. Daar ben ik erg blij mee. Ik kan wel zeggen dat het mijn leven verandert heeft. Er ging echt een wereld voor me open. Nu kijk ik thuis urenlang naar debatten. Dat had ik nooit verwacht! Dit jaar ben ik op bezoek geweest in de Tweede Kamer en ik ben nu ook jeugdbestuurder bij Waterschap WO Delta. Ik denk dat ik ooit met een gemeenteraadsverkiezing mee ga doen. Ik ben van totaal ongeïnteresseerd naar super betrokken gegaan.”

Europese reis
Van CSG Dingstede gaan de beste leerlingen door naar een provinciaal debat. Daar ontmoeten zij leerlingen van het Carmelcollege, RS Esdal College (Emmen), CS Vincent van Gogh, Dr. Nassau College Quintus (Assen) en het Roelof van Echten College uit Hoogeveen.

De beste Drentse leerlingen gaan dan door naar het nationale debat en maken daar kans op een reis. “Dan gaan we naar een Europese stad om daar in debat te gaan met leerlingen uit heel Europa. Dat willen we natuurlijk allemaal”, besluit Rutten.

Foto Bastian vd Belt