Flessenhals op het spoor rond Meppel oplossen

Eerst de flessenhals op het spoor tussen Meppel en Zwolle oplossen, en daarna kijken naar versnelling op bestaand spoor tussen het Noorden en de Randstad. Met deze tactiek willen de lokale en regionale overheid de ontsluiting per spoor in het noorden verbeteren. Er wordt gedacht aan een extra perron voor station Meppel.

Het kabinet loopt nog niet erg warm voor het sneller maken van treinreizen van en naar het Noorden. Daarom moet deze zogenoemde ‘salamitactiek’ helpen om druk te zetten. Het eerste pakje van de salami is dus het oplossen van de problemen rond het spoor in Meppel. Als dit niet gebeurt, hebben andere investeringen in het bestaande spoor ook geen zin, omdat het treinverkeer bij Meppel dan vast blijft lopen. Uiteindelijk is het doel om treinreizen van en naar het noorden in 2030 een half uur sneller te maken.

‘Al het treinverkeer bij elkaar’
Burgemeester Richard Korteland van Meppel: “Er zijn twee sporen tussen Meppel en Zwolle, en bij Meppel komt al het noordelijke treinverkeer bij elkaar. In het stuk tussen Meppel en Zwolle zitten ook veel gelijkvloerse overwegen. Als daar een ongeluk gebeurt, of er is een storing op dat deel van de spoorlijn, zit gelijk het hele noorden op slot. Het is de enige weg naar boven. Maak van die overwegen bijvoorbeeld tunnels.”
Bij Meppel moet een vierde perron worden bijgebouwd zodat er uitwijkmogelijkheden zijn, vindt de burgemeester. “Dan kunnen er straks vier intercity’s per uur naar Assen en Groningen rijden in plaats van de huidige twee.” Dan zou een aantal ook weer in Hoogeveen kunnen stoppen, is meteen de gedachte bij de Hoogeveense politici. Maar ook dat is nog niet zo ver.

Binnenkort besluit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de nieuwe concessie van de Nederlandse Spoorwegen. NS wil wel naar vier intercity’s, het ministerie staat nog in de nee-stand.
Volgens Peter Snijders, voorzitter van het samenwerkingsverband Regio Zwolle waar ook Meppel en Hoogeveen in zitten, is er nog een belangrijk argument: woningbouw.

Nog los van de 220.000 woningen extra die het noorden samen met Flevoland aan het kabinet heeft aangeboden in ruil voor sneller bestaand spoor, de Lelylijn en de Nedersaksenlijn is er volgens Snijders, die ook burgemeester van Zwolle is, ook nu al werk aan de winkel: “Zwolle gaat er de komende jaren 42.000 woningen bij bouwen. Dat kan niet alleen in de omgeving van Zwolle. Dat zal ook deels moeten bij Hoogeveen, Meppel en Staphorst. Dan moet het openbaar vervoer goed, snel en betrouwbaar zijn.”

VR-bril om te laten zien hoe het kan
Recent kwam er een aantal Eerste- en Tweede Kamerleden naar Meppel om te praten over de plannen en wensen van de lokale en regionale overheden. Om de gewenste kortetermijnoplossing duidelijk te maken kregen ze allemaal een virtualrealitybril op, waardoor ze met de ogen van een treinmachinist de mogelijke toekomst konden bekijken. Gelijkvloerse overwegen zijn vervangen door ongelijkvloerse kruisingen en station Meppel is uitgebreid met een vierde perron.

Eerste plakje: 75 miljoen
De kosten van de spooraanpassingen van de flessenhals zullen uitkomen rond de 75 miljoen euro. “Een schijntje”, volgens Korteland en Snijders, als het om spoor gaat.

Het complete noordelijke spoor geschikt maken voor hogere snelheid van 200 of 250 kilometer per uur, de hele salami als het ware, kost bijna 7 miljard. Dat geld is er niet, en het kabinet staat daarvoor ook nog lang niet in de ‘ja-stand’. Overigens heeft het Noorden wel een medestander aan de hoogste baas van ProRail, John Voppen. Hij investeert liever in het beter maken van bestaand spoor dan in nieuwe spoorlijnen.

RTV Drenthe Serge Vinkenvleugel/ foto Regio Zwolle