Ondernemend

Wat zijn de wettelijke vereisten voor uitlaatsystemen van voertuigen

Commerciële partnerbijdrage

We zagen het vroeger wel meer, een auto die voorbijkwam terwijl zwarte dampen uit de uitlaat kwamen. Die tijden zijn gelukkig zo goed als voorbij. Er zijn aan de uitstootnormen en het geluid van dat een uitlaat verlaat strenge normen gesteld.

In deze blog vertellen we je wat er kan en wat er niet kan. We zullen je ook zeggen wat er gebeurt als je de regels overtreedt. En hoe je het onderhoud aan een uitlaat uitvoert.

Wat zegt de wet over het uitlaatsysteem?
Laten we ontdekken wat de wetgever bepaalde over de uitlaatpijp en de einddemper. Voor de lezers die niet zo onderlegd zijn met automechaniek hebben we een hulpmiddel.

Einddemper: foto van de site autodoc.nl

De geluidsnorm en de emissies
Dit zijn de voornaamste zaken waaraan je uitlaatsysteem moet voldoen volgens de Nederlandse wettelijke bepalingen. Laten we dit van wat dichterbij bekijken.

Maximale decibelgrenzen
De maximale decibelgrens in Nederland in sinds 2021 vastgelegd op 91 dB. Bij de APK (Algemene Periodieke Keuring) mogen auto’s niet meer dan 81 dB produceren. Volgens Europese richtlijnen zou het geluid van een auto zelfs niet hoger mogen zijn dat 71 dB.
Voor motorfietsen gelden er andere normen. Een motorfiets tot 80 cc mag tot de maximale grens van 91 dB geluid maken. Motorfietsen van meer dan 1000 cc mogen tot maximaal 106 dB produceren.
Dat betekent dat wanneer je werken of wijzigingen aan een uitlaat hebt gedaan je beter langs de keuring gaat. Op die manier kun je boetes vermijden. Doe ook het onderhoud van de uitlaat op de juiste manier. We komen daar later uitgebreid op terug, zelfs met tips voor tips voor poetsen en polijsten van de uitlaat.

De emissies
Een tweede punt is de emissie, of uitstootnorm van een uitlaatsysteem. Hierbij is Nederland de Europese normen helemaal gevolgd. Het zijn vooral de dieselwagens die hier geviseerd worden. Het is de bedoeling om de meest vervuilende dieselwagens op termijn uit het verkeer te halen.
De verdeling wordt gemaakt in Euronormen. Euronorm 6 is de hoogste graad op dit moment. Er is zelfs een Euronorm 6d. Auto’s die in deze klasse vallen hebben de schoonste uitstoot. In 2020 werden er zones ingesteld waar auto’s met een lagere emissieklasse niet binnen mochten. Vanaf 1 januari 2024 kunnen gemeenten een groene (Euronorm 4 en hoger) en een blauwe (Euronorm 5 en hoger) emissiezone instellen.
En wat algemeen geldt, is dat je auto geen zichtbare rook of andere verontreinigende stoffen mag uitstoten. Het uitlaatsysteem moet ook goed afgesloten zijn. Dat is omdat er anders kwalijke gassen in de cabine van het voertuig binnendringen.

Wat zijn de mogelijke straffen bij niet-naleving?
Waar wetten zijn, zijn ook straffen. Die zijn bedoeld om de hardleerse burger op zijn plichten te wijzen. Er zijn twee tools die de wetgever heeft om de bestuurders erop te wijzen dat ze wat moeten aanpassen.

●           De auto moet een APK-herkeuring krijgen, voor hij weer in het verkeer mag.
●           Een geldboete uitgeschreven door de politie. Die kan aardig in de cijfers lopen. Overschrijd je de geluidsnorm tot 3 dB, betaal je een boete van € 350. Is het meer dan 4 dB boven de norm dan heb je een boete van € 450 aan je been. Voor overtredingen voor het ongeoorloofd binnenrijden van een emissiezone bedragen ongeveer € 250.

Het onderhoud van je uitlaatsysteem
Zorgen voor een goed onderhouden uitlaatsysteem kan je enkele mooie voordelen opleveren. Op de eerste plaats zul je bijdragen aan een beter milieu. En gelijk zul je ook besparen, omdat het systeem en andere onderdelen van de auto langer zullen leven.

Het begint met een regelmatige inspectie
●           Visuele Controle: Controleer het uitlaatsysteem regelmatig op roest, corrosie, losse bevestigingen en eventuele beschadigingen.
●           Controleer op geluid: Let op veranderingen in geluid, zoals meer luidruchtigheid of rammelen. Dat zou kunnen wijzen op problemen met de uitlaat.
●           Controleer de uitstoot: Let hier vooral op rook of sterke geuren. Dat zou kunnen duiden op lekken in het systeem

Het onderhoud
Voor het onderhoud van het uitlaatsysteem van de auto is het vooral belangrijk dat ook de onderkant van je auto regelmatig schoongemaakt wordt. Zeker als er net een vorstperiode voorbij is en strooizout gebruikt werd.

Voor het uitlaatsysteem van een motorfiets geldt er ook het esthetische. Motorfietsen worden vaak geleverd met mooie verchroomde uitlaten. Die krijgen een bruine aanslag als de uitlaat heet werd na een wat langer tochtje.

Om de uitlaat helemaal opnieuw te laten blinken zul je die moeten demonteren. Dan krijg je die bruine aanslag weg met WC-reiniger. Je kunt ook RVS-beits gebruiken. Dan nog even oppoetsen met een zachte doek en je motorfiets heeft weer een uitlaat die eruit ziet als nieuw.