Unieke geschiedenisles op begraafplaats Meppel

‘Het krijgt zo meer betekenis’. “Jullie spelen bij het oranje team, dus ga maar op zoek naar de steen!” Een klas schoolkinderen bedenkt zich niet en verspreidt zich over de begraafplaats in Meppel. Het klinkt misschien wat vreemd, maar het is een steeds normaler beeld in de stad. Op de begraafplaats krijgen basisschoolleerlingen namelijk bijzondere geschiedenislessen in spelvorm.

Leren over de tijd waarin bijvoorbeeld stoommachines de dienst uitmaakten. Dat kan uit het boek, maar het kan ook anders dacht historicus Garry Wiersema. Zij bedacht een lesmethode die de landelijke en lokale geschiedenis combineert. De les is een spel op de algemene begraafplaats van Meppel. “Mensen die Meppel en Nederland hebben gevormd tussen 1800 en 1900 liggen hier nu begraven. Het was de tijd van burgers en stoommachines”, vertelt Wiersema. Het spel wordt gespeeld met spullen, foto’s en teksten, die worden gekoppeld aan de graven. “Het is een soort combinatie van puzzelen en speuren.”

Competitie
Dat heeft volgens de Meppelse verschillende voordelen. “De kinderen zijn buiten, het is dus eigenlijk bewegend leren. Dan zijn de hersenen actief en nemen ze veel meer op. Het is een spelvorm met competitie en dat maakt ze veel gemotiveerder. En de locatie helpt, want ze zijn hier en dan beklijft het. Ze hechten zich aan die personen en plekken. Zo krijgt het meer betekenis en dat willen we: betekenisvol onderwijs geven.”

Vandaag waren de leerlingen van groep 6 van OBS Sprinkels aan de beurt. “Je hebt bijvoorbeeld deze man, dat was een oud-burgemeester”, zegt een van de scholieren terwijl ze naar een opdrachtenkaartje wijst. Ook volgens een van haar klasgenootjes is de geschiedenisles in spelvorm leerzaam. “Je leert er een hoop van.”

Minder eng
Joram Boverhof, leerkracht van OBS Sprinkels, is blij met de unieke aanvulling op zijn lesprogramma. “Dit is een leuke vorm, omdat we buiten bezig zijn. De kinderen zijn lekker in beweging. Sommige kinderen spelen helemaal niet meer buiten en dan is dit ideaal. Daarnaast is het leuker dan alles in een lokaal doen. En dze locatie is wel enorm bijzonder. Omdat het op de begraafplaats is, heeft de les meer impact en onthouden ze het beter.”

Ook maakt zoiets de begraafplaats een stuk minder eng, denkt historicus Wiersema. “Er zijn soms weleens kinderen met nare herinneringen aan deze plek. In dat geval gaan de ouders vaak even mee tijdens zo’n lesvorm. De conclusie is altijd dat het er uiteindelijk toch wel vredig en mooi is. Over het algemeen zien ze dit als een fijne natuurplek, waar je lekker kunt spelen.”

Tekst, foto RTV Meppel