Biertje wordt duurder: “3,50 euro beschamend”

Bierbrouwer Heineken heeft in het eerste halfjaar volop geprofiteerd van het herstel van de coronacrisis. In grote delen van Azië heropende de economie weer en in Europa kon de horeca weer klanten ontvangen. Ook de prijsstijgingen, waarmee Heineken de gestegen kosten voor zaken als grondstoffen, energie en transport wil opvangen, droegen bij aan een gestegen omzet.

Heineken verhoogt vanaf vandaag de prijzen in de horeca met 5,8 procent. “Ik vind het ongelooflijk”, reageert Jaap de Boer van Herberg ’t Plein in Meppel bij de NOS. “We hebben net corona achter de rug. Er wordt minimaal met ons meegedacht.”

‘Ziek van smoesjes’
De Boer vervolgt: “Ondernemers hebben het moeilijk, we komen misschien in een crisis terecht. En toch zoeken mensen nog hun plekje in de kroeg. Ik word ook ziek van de smoesjes: dan is het graan en dan weer het vervoer. Ik begrijp wel dat dingen duurder worden, maar accepteert de klant dit nog wel?”

De horecaondernemer weet nog niet of hij de rekening doorschuift naar de klant. “Als we hier Amsterdamse taferelen krijgen en mensen 3,50 euro moeten betalen voor een vaasje, dan schaam ik mij diep”, zegt hij. “We hebben dit café nu 36 jaar, we moeten er wel voor zorgen dat mensen blijven komen.”

‘Overstappen heeft geen zin’
De Meppeler vindt dat Heineken meer moet doen voor ondernemers zoals hij. “Er wordt veel winst gemaakt en er worden miljoenen gespendeerd aan reclames voor Champions League-voetbal en James Bond-films. Denk ook eens aan de kleine ondernemer.”

Foto Josien Feitsma