Nieuws

Verdieping vaarweg Meppel langer op pauze

Het ministerie van Infrastructuur pauzeert landelijk zeventien infraprojecten, onder meer vanwege de stikstofproblematiek. In totaal gaat het om veertien wegen en drie vaarwegen. Van die projecten ligt er een in Drenthe: de Vaarweg IJsselmeer-Meppel.

In juli vorig jaar werd al bekend dat het verdiepen van de vaarweg 2,5 jaar vertraging zou oplopen. Het project is nu volledig gepauzeerd en het is onbekend wanneer het wel door kan gaan. “De projecten die worden gepauzeerd blijven in het aanlegprogramma staan en de inzet is om, als er genoeg stikstofruimte, geld en personeel is, zo snel mogelijk aan de slag te gaan met de aanleg ervan”, laat het ministerie weten.
N-wegen wel veiliger maken

Door stikstofproblematiek, stijgende prijzen in de bouw en krapte op de arbeidsmarkt kan een aantal aanlegprojecten op korte termijn niet worden uitgevoerd. Het geld en de menskracht worden daarom besteed aan een grote onderhoudsbeurt voor de bestaande infrastructuur.

Projecten die N-wegen veiliger maken, zijn uitgezonderd, net als projecten die de bereikbaarheid mogelijk maken van 400.000 woningen die tot en met 2030 worden gebouwd.

Voor minister Mark Harbers (Infrastructuur) voelt het “heel dubbel”. Hij vindt het “teleurstellend” dat de projecten niet doorgaan, maar “aan de andere kant zien we ook dat het op korte termijn niet kan”.
Verbreden en verdiepen

De gemeente Meppel en Port of Zwolle lobbyen al jarenlang voor de verbreding van de vaarweg. Het valt samen met de verbreding en verdieping van de Lorentzsluizen in de Afsluitdijk. Gemeenten, provincies en talloze ondernemers willen deze sluis verbreden van veertien naar 25 meter en verdiepen van vier naar 5,5 meter.
Daar willen ze 73,5 miljoen euro voor investeren. De gemeente Meppel wil 250.000 euro investeren. De verwachting is dat het zo’n 3.000 extra arbeidsplaatsen voor Noord-Nederland oplevert. In 2027 gaan de werkzaamheden hiervoor van start. Vooralsnog loopt dit nog geen vertraging op.

Mogelijk gevolg voor het stilzetten van de bouwprojecten: de schepen vermijden Port of Zwolle en Meppel. “Je moet ze juist met open armen ontvangen. Dat ze niet eens meer gaan twijfelen als ze kunnen kiezen tussen Port of Zwolle of een andere haven, maar meteen voor ons kiezen”, zei Jan Mark Oosterhuis, eigenaar van Op en Overslag Meppel vorig jaar al.

Tekst Stefan Klomp/ foto Edwin van Stenis