Groter brandgevaar elektrische auto’s in parkeergarages

Tientallen verenigingen van eigenaars (VvE’s) staan stil bij het brandgevaar van elektrische auto’s. Dat is niet geheel onterecht, blijkt uit de publicatie van het Instituut Fysieke Veiligheid https://www.ifv.nl/kennisplein/  met inbreng van specialisten van Brandweer Nederland. Elektrische auto’s in parkeergarages brengen meer brandoorzaken met zich mee dan niet-elektrische auto’s. Door de grote stijging van het aantal elektrische auto’s is het brandgevaar in parkeergarages de laatste jaren toegenomen.

Nieuwe technieken
In Nederland is momenteel 1 op de 20 personenauto’s elektrisch of hybride. Elektrische auto’s hebben nieuwere technieken dan niet-elektrische auto’s. Jolanda Trijselaar, portefeuillehouder Risicobeheersing en veilige energietransitie Brandweer Nederland, zegt hierover het volgende: “We maken ons zorgen over het toenemende aantal elektrische voertuigen in parkeergarages en de oplaadplekken die hiervoor worden aangelegd. We zien nieuwe risico’s waarbij je van de brandweer mag verwachten dat we nadenken wat dit betekent voor de veiligheid.”

Elektrische auto’s hebben een hogere vuurlast.
De brandveiligheidsmaatregelen bij parkeergarages waarin een brand heeft plaatsgevonden zijn meestal gebaseerd op oudere, niet-elektrische auto’s. Elektrische auto’s hebben een hogere vuurlast en een hoger brandvermogen dan de oudere, niet-elektrische modellen. Dit komt mede door het gebruik van veel kunststoffen bij de productie van de auto. Hierdoor is er extra brandgevaar in bijvoorbeeld parkeergarages.

Lithium-ion batterijen brandgevaarlijker
Net als een mobiele telefoon, tablet, laptop en e-bike, draait een elektrische auto op een lithium-ion-batterij. Een batterij die brandgevaarlijker is dan een normale batterij. Over deze batterij vertelde Sander Lepelaar aan het Verbond van Verzekeraars dat er bij brand giftige stoffen vrijkomen, maar er ook elektrocutiegevaar is voor brandweermannen en -vrouwen als ze komen blussen. Verder gaf Lepelaar aan dat elektrische auto’s een totaal ander brandverloop hebben dan ‘gewone’ auto’s, maar dat de wetgeving daar geen rekening mee houdt.

Goede verzekeringen
Niemand wil brand in zijn/haar (elektrische) auto. Om de financiële risico’s te dekken, is het van belang de juiste verzekeringen af te sluiten. Twee van die verzekeringen zijn zelfs al, verplicht, afgesloten voor appartementbewoners: de opstalverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering. De VvE van een appartementencomplex is verplicht om een opstalverzekering af te sluiten. Deze verzekering dekt schade aan gemeenschappelijke delen van het pand, zoals de gevels, vloeren en muren. Ook de garage van het pand valt hieronder.

De tweede verzekering die verplicht is afgesloten door de VvE is de aansprakelijkheidsverzekering. De aansprakelijkheidsverzekering dekt schade aan derden (of spullen van derden), veroorzaakt door gebreken aan het gebouw. Denk bijvoorbeeld aan een kapotte laadpaal die schade aan de auto veroorzaakt.

Een autoverzekering met dekking bij brandschade en een goede inboedelverzekering voor eventuele spullen in de auto dienen afgesloten te worden door de auto-eigenaar zelf. De materiële schade door brand in een parkeergarage is op deze manier goed gedekt.

Volledig onderzoek staat op https://www.pricewise.nl/blog/brandgevaar-elektrische-autos-in-parkeergarages/

Foto IFV rapport