Een derde krijgt ziekenhuis rekening na een jaar

18% komt in financiële problemen door ‘verrassingsrekening’ . De helft van de Nederlanders (49%) vindt dat ziekenhuisrekeningen die onder het eigen risico vallen sneller binnen moeten komen. Bij een derde van de Nederlanders (31%) viel de factuur pas een jaar of langer na de medische behandeling op de mat. Dit blijkt uit onderzoek van online consumentenadviseur Pricewise onder 2.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. 18% kwam hierdoor financieel in de problemen, omdat zij verrast werden door de laat verzonden factuur.

Negen op tien Nederlanders (88%) vinden dat een zorgrekening een maand na de behandeling binnen moet zijn.
Suzanne Löwik, expert zorgverzekering bij Pricewise, snapt dat mensen dan schrikken. “De kans bestaat dat je opeens een rekening ontvangt van een behandeling uit het voorgaande jaar. Daar hebben mensen dan vaak geen rekening meer mee gehouden. Een nare bijkomstigheid is dat het zelfs voorkomt dat je niet alleen het eigen risico van dit jaar, maar ook dat van vorig jaar alsnog dient te betalen. Dat is financieel niet voor iedereen mogelijk.

Gelukkig bestaat er bij de meeste zorgverzekeraars een regeling waarmee je het eigen risico in termijnen betaalt. Een late zorgrekening kan niet alleen zorgen voor financiële problemen, maar beïnvloedt ook de keuze voor het afnemen van zorg. 16% had andere zorgkeuzes gemaakt als zij tijdig wisten dat het eigen risico volledig gebruikt was. Löwik: “Het helpt verzekerden als er meer en sneller inzicht komt in te verwachten facturen. Het volledige onderzoek staat op https://www.pricewise.nl/blog/een-derde-ontving-ziekenhuisrekening-jaar-na-behandeling/

Foto Shutterstock