Ondernemend

Groot onderzoek onder bewoners naar hun ervaringen over leven in Meppel

Commerciële partnerbijdrage

Over het algemeen is het goed vertoeven in Meppel. De inwoners zijn vrij tevreden en kunnen goed met elkaar opschieten. In november organiseerde de gemeente een grootschalig onderzoek naar hun ervaringen. Inwoners kregen alle ruimte om hun mening te geven en uiteraard was er ook ruimte voor verbeterpunten.

Bevindingen worden gebruikt om het leven in Meppel prettiger te maken
Het onderzoek staat niet op zich. Tussen 2025 en 2030 wordt er namelijk een groot project uitgevoerd met als doel om de levenskwaliteit in de gemeente te verbeteren. In mei van dit jaar is daarvoor het plan ‘Doorontwikkeling sociale basis 2025-2030’ opgesteld. Een opvallende eigenschap is dat de burger echt centraal staat. Waar zien zij verbeterpunten en waar zijn ze juist wel tevreden over? Het gaat dus echt om het dagelijks leven en hoe vrije tijd besteed wordt. Dat blijkt een combinatie van klassieke en moderne hobby’s. In de omgeving is bijvoorbeeld vissen nog altijd populair, maar er zijn ook veel Meppelers die kiezen voor digitaal vermaak en spelen in een Pay N Play casino. De ambitie van ‘Doorontwikkeling sociale basis 2025-2030’ is om alle verschillende groepen een stem te geven zodat iedereen er baat bij heeft.

Groepsgesprekken en een prijsuitreiking voor basisschoolkinderen
Tussen 12 en 17 november vonden er meedenkdiners plaats in Koedijkslanden en Haveltermade. Daar konden inwoners van Meppel vertellen over hun ervaringen en gedachten uitwisselen met buurtgenoten. Groepsgesprekken zijn een centraal onderdeel en door de inwoners hebben alle vrijheid om te kiezen of ze eraan meedoen of niet. Dat het zeer inclusief is blijkt wel uit het feit dat ook basisschoolkinderen een rol spelen. Zij kregen de opdracht om te tekenen wat leven in Meppel voor hen betekent. Daarvoor volgt eind november een prijsuitreiking.

Iedereen kan zijn of haar mening geven
Niet elke inwoner van Meppel heeft tijd om naar een bijeenkomst te gaan en daar ervaringen uit te wisselen en hun mening te geven. Daarom is er ook een digitale vragenlijst. Die kan tot 30 november ingevuld worden. Indien er behoefte is aan een papieren versie dan kan die in de bibliotheek gevonden worden. Deze directe communicatie tussen burgers en overheid past bij onze maatschappij. Tenslotte delen Nederlanders graag hun mening en steken we het niet onder stoelen of banken als we ergens ontevreden over zijn. Het is daarom bijna onvermijdelijk dat de enquête een hoop nieuwe inzichten oplevert waar de gemeente mee aan de slag kan.

Gezamenlijk leiden de inzichten voor een algemeen beeld
Wethouder Klaas de Vries speelt een belangrijke rol bij ‘Doorontwikkeling sociale basis 2025-2030’. Hij benadrukt dat het belangrijk is om naar verbinding te zoeken. Juist daarom richt het project zich niet op een enkele groep, maar echt op alle inwoners van Meppel. Volgens De Vries is het alleen dan mogelijk om wonen in Meppel voor iedereen zo prettig mogelijk te maken. In een tijd waarin veel Nederlanders het gevoel hebben dat de maatschappij polariseert, is het zeker een goed streven om op zoek te gaan naar meer verbinding.