Wat kost een laadpaal thuis?

Wanneer je elektrisch rijdt wil je efficiënt je auto opladen. Steeds meer mensen kiezen voor elektrisch rijden, waardoor de drukte toeneemt bij publieke laadpalen. Een laadpaal voor thuis wordt dan aantrekkelijk. Met een eigen laadpaal vermijd je wachttijden, rijd je weg met een volle accu én bespaar je op laadkosten. Hoe duur is zo’n eigen laadstation dan precies? Dat wordt door meerdere factoren bepaald.

Kosten van een laadpaal thuis
Een laadpaal installeren voor thuis kan wanneer je over eigen terrein beschikt, zoals een eigen oprit. Heb je geen eigen grond beschikbaar? Dan kun je bij je gemeente een openbaar oplaadpunt aanvragen. Let op: deze is dan door iedereen met een elektrisch voertuig te gebruiken. Vaak is het aanvragen van een dergelijk laadpunt gratis. Let wel, het hele proces kan tot 6 maanden duren; wees er dus op tijd bij.

Maar wat kost een laadpaal thuis? Dat hangt af van verschillende factoren:

Jouw gekozen laadpaal
Er is keuze uit vele soorten laadpalen. Is voor jou een extra groot vermogen belangrijk? Wil je een laadpaal met slimme functies zoals dynamic load balancing en automatische verrekening? Of houd je het liever bij een reguliere laadpaal? Jouw persoonlijke wensen wat betreft het type laadpaal hebben invloed op de prijs van de laadpaal. Deze varieert dan tussen de 500 en 1200 euro, afhankelijk van het soort laadstation.

Installatiekosten
Voor het installeren van een laadpaal wordt er met hoge spanning en stroom gewerkt. Ook moeten er nodige aanpassingen worden gedaan in je meterkast en wordt er in de meeste gevallen graafwerk verricht. Het is altijd raadzaam om de technische installatie door een professional te laten uitvoeren om het veilig en snel te laten verlopen. Afhankelijk van de handelingen die gedaan moeten worden, zoals het graafwerk en meterkast werkzaamheden, variëren de kosten voor de installatie tussen de 300 en 2000 euro.

Laadkosten
Dan de laadkosten. Wanneer je met je eigen laadpaal thuis je auto oplaadt, betaal je enkel het energietarief van je energieleverancier. Omgerekend ben je dan een stuk goedkoper uit wat betreft de kosten per kWh. Thuis betaal je namelijk gemiddeld 23 cent per kWh, terwijl je bij publieke laadpalen gemiddeld 35 cent per kWh betaalt. Naast de lage laadkosten thuis betalen de meeste mensen maandelijks voor een laadbeheer abonnement. Meestal kost dit niet meer dan 10 euro in de maand. Bovendien hangen de abonnementskosten af van het type laadbeheer abonnement dat je afsluit.

Subsidiemogelijkheden
Helaas zijn er geen landelijke subsidieregelingen voor een laadpaal op eigen terrein. Er zijn echter wel per gemeente subsidieregelingen. Het kan dus maar zo zijn dat jouw gemeente wel subsidiemogelijkheden heeft voor een laadpaal thuis. Check dat dus altijd goed. Bovendien kan er in sommige gevallen een afspraak met je werkgever worden gemaakt over een eventuele vergoeding voor de aanschaf van jouw laadpaal thuis. Kortom, afhankelijk van je persoonlijke situatie kun je besparen op kosten voor je laadpaal thuis.

Conclusie
Kortom, de kosten van een laadpaal thuis zijn afhankelijk van het type laadpaal, de installatie- en laadkosten en subsidiemogelijkheden. Het aanschaffen van een eigen laadpaal lijkt een grote investering. Hoeveel je er precies aan kwijt bent, hangt af van je situatie en persoonlijke voorkeuren. Maar vaak, zeker wanneer je veel rijdt, verdien je de kosten binnen een paar jaar terug. Dit komt voornamelijk door de relatief lage laadkosten thuis. Dus, wil je zorgeloos op pad en goedkoper laden? Dan is een laadpaal thuis zeker de moeite waard om te overwegen.