Geen loopneus in Meppel

De winkeliers in Meppel werken samen aan een campagne om het click&collect in goede banen te leiden. Er is een poster gemaakt met alle spelregels. “Die wordt veelvuldig gedeeld op sociale media en plakken we in de binnenstad achter de ramen”, vertelt City-manager Arnold Schuurman. De kern van de boodschap: Niet met een loopneus de stad in. “Dat klinkt plat, maar mensen moeten wel blijven opletten”, vervolgt Schuurman. Hij hoopt dat klanten telefonisch of op internet veel gaan bestellen.

“Ik neem aan dat mensen toch toe zijn aan nieuwe sokken, en ik hoop dat ze die lokaal blijven kopen. Gelukkig is de situatie in een kleine stad als Meppel maakbaar. Er is veel gemeenschapszin, waarschijnlijk meer dan in een grotere plaats. De ondernemers in Meppel staat middenin de samenleving.” De Meppelers winkeliers blijven in het begin van de week gesloten. Op donderdag, vrijdag en zaterdag gaan de lampen aan. “Als iedere winkelier dat doet krijg je toch weer een beetje sfeer.

Daar hebben we ook behoefte aan, we willen graag weer in contact komen met de klant. Als mensen iets nodig hadden dachten ze aan ons. Die koppeling moet niet verloren gaan.” Of het voor de ondernemers zoden aan de dijk zet, weet Schuurman nog niet. Maar elk biljet in de kassalade lijkt momenteel te tellen. “De situatie wordt voor veel winkeliers echt spannend, nu de overheidssteun nog niet gestort is en de kosten doorlopen. Een beetje cashflow creëren is daardoor hartstikke welkom.”

“Mijn vrouw is eigenaresse van een parfumerie”, vervolgt Schuurman. “En thuis valt er echt wel eens een verbolgen woord. Dat is begrijpelijk: Ondernemers worden echt hard geraakt. Daarom zijn we blij met click&collect. Daarnaast voelen we veel steun vanuit de gemeente. Bijna dagelijks hebben we contact met het stadhuis. Of je nu een landelijke keten bent of de lokale winkelier, iedereen is daar welkom voor vragen. Samen zoeken we ook naar de mogelijkheden binnen de regels. We proberen toch een klein beetje te zoeken wat praktisch is.”

“Het is fijn om onze klanten weer te kunnen zien”, vertellen de dames van Leef door het toegift luikje. “We zijn in de winkel druk met foto’s voor Instagram en Facebook. Daar kunnen klanten inspiratie opdoen. Bestellen kan via de telefoon of onze webshop. Er was al veel vraag naar thuisbezorging. Hopelijk valt click&collect ook in de smaak!”

Bastian vd Belt RTV Drenthe/ RTV Meppel